Vad är UGC?

Feb 12, 2024

Du kanske har hört talas om UGC och undrar vad det är för något? Du är inte ensam, för många är det ett helt nytt ord.

När vi på UGC-skolan pratar om UGC så menar vi innehåll som företag köper av en person och sedan publicerar i sina kanaler som reklam. Innehållet är oftast i form av en heminspelad video där personen visar och rekommenderar en produkt, och företaget lägger oftast ut det som en annons eller som reklam på sin hemsida. Vi definierar UGC så här:

“UGC är en betald rekommendation, ofta i form av en kort video, som görs av en kreatör på beställning av ett företag och som sprids i företagets kanaler som annonser.”

Men vi tar det från början!

Vad betyder UGC?

Först behöver vi kika på vad själva ordet betyder: UGC står för user generated content. Rakt översatt till svenska betyder det användargenererat innehåll, det vill säga innehåll som är skapat av någon som använder en tjänst eller produkt – istället för den som äger produkten (eller en reklambyrå).

I praktiken handlar användargenererat innehåll om att vanliga människor skapar videor, bilder och texter av olika slag där de rekommenderar eller recenserar produkter och att företaget som har produkten sedan sprider användarnas innehåll i sina kanaler.

Olika varianter av UGC

Det kanske låter krångligt, men om du tänker efter ser du användargenererat innehåll hela tiden: bokrecensioner på Bokus.com, videor på Tiktok där någon visar upp ett företags nyaste sminkborttagning och spellistor på Spotify.

Många företag vill gärna ha användargenererat innehåll som en del av sin marknadsföring. Det känns autentiskt och äkta när en människa som faktiskt använder en produkt rekommenderar den. Vi lyssnar ofta på vänner och bekanta eller läser recensioner innan vi gör ett köp. Dessutom är UGC ofta mycket mer prisvärt för företaget än att anlita en reklambyrå.

UGC idag

När företag, byråer eller media pratar om UGC idag i Sverige så menas oftast den typen som även UGC-skolan utbildar om. Det är alltså innehåll som ett företag beställt av någon som använder produkten och som företaget betalar för att använda som annonser. Tiktok har gett den här användningen av UGC-videor en riktig skjuts!

Användaren blir UGC-kreatör

Användaren som gör videon kan vara precis vem som helst, man behöver inte ha några följare på sociala medier eller eget företag (kom ihåg, videon sprids i företagets kanaler). Tvärtom söker företagen efter helt vanliga personer av alla åldrar och kön, med olika utseende och personligheter, som deras kunder kan känna igen sig i. En person som gör UGC-videor som extraknäck eller har det som heltidsjobb kallas UGC-kreatör.

Vill du veta mer?

Det finns mycket att berätta om den spännande UGC-branschen! Om du är det minsta sugen på att börja med UGC själv så tipsar vi om att skriva upp dig på UGC-skolans nyhetsbrev. Det är helt gratis såklart och här delar vi med oss av våra bästa tips om hur du jobbar som UGC-kreatör.

Har du fler frågor om UGC? Många svar finns i de här artiklarna:

Jobba som UGC-kreatör

Vad får man i lön som UGC-kreatör?

Doppat tårna och sugen på mer?

Företagen ropar efter UGC-kreatörer! I UGC-skolan lär vi dig från grunden hur du gör videor, hur du får uppdrag och hur du tar betalt. Och om du vill, hur du bygger ett helt nytt, platsoberoende arbetsliv.

Jag vill läsa mer om UGC-skolan!