Vad får man i lön som UGC-kreatör?

Feb 12, 2024

Vi börjar direkt med att reda ut en sak: UGC-kreatörer får faktiskt inte lön. De är inte anställda av företagen de gör innehåll till, utan hela grejen med UGC är att det är en användare av produkten som gör videorna. Inte företaget själva.

Däremot är det självklart att den som gör uppdrag som UGC-kreatör ska få betalt! Oftast sker betalningen genom att UGC-kreatören skickar en faktura till företaget i samband med att den skickar in sin video.

Det här är superviktigt: Du ska aldrig jobba gratis. Det spelar ingen roll om du är ny och aldrig har jobbat med UGC innan. Du ska inte heller ta bara 500 kronor för ett uppdrag eller göra ett gratis “testuppdrag” innan du får betalt, vilket verkar vara ganska vanliga förslag från vissa företag.

Hur mycket ska man fakturera för en UGC-video?

2024 är vår rekommendation att du tar 3000 kronor + moms för en video, men det finns massor av faktorer som spelar in och som du bör förhandla med företagen om. 3000 kronor är en summa att utgå ifrån, sedan finns det mycket förhandlingsutrymme uppåt och även tillfällen då priset kan bli lägre. Hur ska företaget använda videon och hur länge? Vad får du om videon ger företaget bra resultat? Krävdes det något extra för att du skulle kunna filma videon?

Det är en del att hålla reda på som kan vara svårt att veta när du precis startar, så vi har gjort en prismall för dig som vill lära dig hur mycket du ska ta betalt. Du kan ladda ner den gratis här!

Kan vem som helst fakturera?

För att kunna fakturera behöver du antingen själv ha ett eget företag eller använda en tjänst som hjälper dig att fakturera som privatperson. Det finns riktigt bra och trygga företag som erbjuder den tjänsten idag, som till exempel Frilans Finans. Det gör det enkelt att komma igång och ta uppdrag, mot en avgift såklart.

Det finns också förmedlingar, agenter och managers som kan hjälpa dig i kontakten med företag och sköta din försäljning. Då betalar du en avgift eller provision till dem.

Hur mycket tjänar man som UGC-kreatör?

Det är tyvärr väldigt svårt att säga exakt. Det är en bred bransch, från de som gör något enstaka uppdrag, till de som bygger en hel business på att göra UGC-videor. Vi kan säga så här: Du väljer själv hur mycket du vill jobba, och därmed tjäna.

Går det att leva på att vara UGC-kreatör?

Japp, visst går det! UGC passar både den som som vill ha lite extrapengar och den som vill bygga upp ett fritt och självständigt arbetsliv. Med det sagt så kräver det såklart arbete för att kunna leva på UGC. Du behöver både kunna göra bra UGC-videor, kontakta många företag och förhandla till dig bra avtal.

Är UGC alltid betalt?

Nej, det är inte alla som erbjuder pengar för UGC (men vi tycker att de borde det). I UGC:s bredaste betydelse som vi skrivit om i artikeln Vad är UGC?, så ingår alla typer av innehåll som är användargenererat, alltså även korta bokrecensioner som kunder skriver på Bokus.com och spellistor som privatpersoner gör på Spotify. Det tar ingen betalt för. Men UGC i den form vi pratar om här, där människor lägger ner arbete på att skapa bra videor och annat värdefullt innehåll till företag, då ska det också ge rimligt betalt till kreatören.

Tyvärr finns det en del företag som rör sig i gråzonen av användargenererat innehåll och erbjuder produkter eller “exponering” mot att du lägger ner tid och kraft på att skapa innehåll till dem som sedan visas i deras kanaler. Det är en ren förlust för dig! Om du får produkter så måste du dessutom skatta på dem, vilket gör att du faktiskt går minus totalt sett om du inte tar betalt.

Få koll på skatten

Yes, jobbar du med UGC ska du skatta på olika sätt precis som när du arbetar eller säljer något annat professionellt. Men var inte orolig, vi har skapat en guide för det också! Ladda ner den här så får du stenkoll på vad som gäller.

Doppat tårna och sugen på mer?

Företagen ropar efter UGC-kreatörer! I UGC-skolan lär vi dig från grunden hur du gör videor, hur du får uppdrag och hur du tar betalt. Och om du vill, hur du bygger ett helt nytt, platsoberoende arbetsliv.

Jag vill läsa mer om UGC-skolan!