Jobba som UGC-kreatör

Feb 12, 2024

UGC-kreatör är ett yrke som passar många, oavsett om det är ett extraknäck eller någons huvudinkomst. Det är faktiskt enklare än många tror, eftersom du spelar in videor hemma på din mobiltelefon som företag sedan betalar för.

Företagen söker människor av olika åldrar, kön och utseende, precis som deras kunder är olika. Du behöver inte vara tekniskt kunnig, utan det räcker att du kan hantera din mobiltelefon, så kan du göra UGC. Du behöver inte heller vara van att stå framför kameran men behöver förstås öva på det innan du spelar in videor som du får betalt för.

Så med andra ord: Du kan bli UGC-kreatör om du bara har viljan och engagemanget. Företagen vill ha alla slags människor!

Vad behövs då för att komma igång?

Vi skriver klart listan om vad som inte behövs, så att vi kan släppa det och gå vidare.

Du behöver inte:

• ha följare på sociala medier
  • vara influencer
  • ha egna sociala medier överhuvudtaget
  • ha eget företag (det finns egenanställningstjänster att använda för att fakturera som vi skriver om här)

Du behöver bara två saker för att komma igång: dig själv och en mobiltelefon! Mer teknik än så är faktiskt inte nödvändigt. Däremot får du gärna vara kreativ, gilla att skapa content, ha lite koll på ljus och ljud, ha bra energi i dina videor och vara engagerad i uppgiften, eftersom du oftast får väldigt fria händer från företaget att skapa videor. De vill ha det som känns autentiskt du, men för att det ska bli en bra video så behöver du tänka till kring vad du säger, hur du klipper videon och vad du visar i den.

Om du är sugen på att komma igång med UGC är ett hett tips att ladda ner vårt gratis bootcamp  “Så kommer du igång med UGC”

Finns det jobb att få som UGC-kreatör?

Ja, det finns det. Det är sant att det är ganska lätt att få uppdrag, UGC-branschen brinner! Men, det händer ju såklart inte utan att du arbetar för det.

Hur hittar jag UGC-jobb?

För att få UGC-uppdrag behöver du kontakta företag att sälja dina UGC-videor till. Det bästa sättet att få uppdrag är att höra av sig till företag som du ser redan jobbar med UGC, då vet de hur det funkar och du behöver inte sälja in själva arbetssättet. Bara dig själv! Leta efter UGC-videor i sociala medier, ta en skärmdump och spara på ett särskilt ställe. När du har ett gäng är det bara att höra av sig till dem.

Det finns också byråer och förmedlingar som du kan registrera dig hos som UGC-kreatör och få uppdrag via dem.

Måste jag visa ansiktet?

En fråga vi ofta får är om man måste visa ansiktet som UGC-kreatör. Det beror på! Många företag vill att du visar ansiktet, men det finns också en del uppdrag där det inte behövs. Om vi ska spekulera i fördelningen så kanske det är runt 80 % av uppdragen som det ingår att visa sitt ansikte i, så du har definitivt större möjlighet att få fler uppdrag om du är öppen för det.

Behövs en portfolio?

Nej, det är inget måste, men de flesta företag vill gärna se exempel på vad du kan göra innan de ger dig uppdrag. Du kan göra egna exempelvideor som du kan visa upp för dina kunder, det är väldigt bra övning för dig själv också.

Vad är skillnaden mellan att jobba som UGC-kreatör och som influencer?

Både UGC-kreatörer och influencers skapar innehåll som är anpassat för sociala medier, men ungefär där slutar likheterna.

En influencer marknadsför egna eller andras produkter i sina egna sociala kanaler. Det kräver ofta många års arbete med att bygga upp sitt varumärke och sina kanaler för att få välbetalda uppdrag.

Som UGC-kreatör behöver du inte ha något av det, eftersom det är företaget som ansvarar för spridningen av innehållet. En UGC-kreatör gör en bra video, skickar över den och fakturerar företaget – sen är det klart.

Vad är skillnaden på UGC och MLM?

Det är väldigt stor skillnad. Nästan inga likheter alls faktiskt, men vi reder gärna ut begreppen för dig som undrar.

MLM är multi-level marketing, där du (oftast) säljer en produkt för ett företag och (oftast) ger en del av det du tjänar till den som värvade dig till företaget. Du som deltar gör vinster genom att sälja produkter, men oftast ännu mer genom att rekrytera nya deltagare. Alla deltagare betalar en insats som går uppåt i ledet. Till slut tjänar de som är högt upp i ledet (pyramiden) mycket pengar. Den här typen av pyramidspel är olagligt i Sverige.

När du jobbar med UGC säljer du inga produkter själv alls, du värvar inga deltagare och du behåller såklart allt du fakturerar själv. Du säljer en video till ett företag – that´s it! Bara för att UGC är en het marknad där det är relativt enkelt att börja jobba hemifrån, betyder det inte att det är likt MLM. Punkt.

Doppat tårna och sugen på mer?

Företagen ropar efter UGC-kreatörer! I UGC-skolan lär vi dig från grunden hur du gör videor, hur du får uppdrag och hur du tar betalt. Och om du vill, hur du bygger ett helt nytt, platsoberoende arbetsliv.

Jag vill läsa mer om UGC-skolan!