VANLIGA FRÅGOR

Här hittar du kanske svar på din fråga!

Behöver jag passa några tider?
Nej, det är en webbutbildning med personlig handledning så du lägger upp tiden själv. Ibland har vi dock livesändningar som du gärna får komma till. De är frivilliga och alltså inte nödvändiga för att klara utbildningen. Om du vill delta i en livesändning men inte kan den tid som vi sänder så går det bra att titta i efterhand. Vi postar länken i Facebook-gruppen.

Hur går jag med i Facebook-gruppen?
Genom att gå in här och skriva vilken mailadress du anmälde dig till UGC-skolan med.

Vad rekommenderar ni för mobil?
Det spelar ingen roll vilken mobil du har men det är viktigt att kameran fungerar bra på den så att det blir bra och krispig kvalitet på dina videos.

Hur lång tid har jag på mig att gå utbildningen?
Du har ett år på dig att gå den.

Vad ska jag köpa för utrustning och var kan jag köpa den?
Det räcker gott med att bara använda din mobil men om du vill ha utrustning som hjälper dig att höja kvaliteten så kan vi rekommendera följande:

Hur lång tid brukar det ta att gå UGC-skolan?
Du lägger upp dina studier och din studietakt helt och hållet själv, men om du gör den regelbundet och lägger ca. 2-5 timmar i veckan kan du räkna med att det tar ca. 5-6 veckor att gå den.

Vad innebär det att bli certifierad?
Det innebär att vi ser över några av dina videos och ger dig feedback på dem så att du kan känna dig trygg med ditt material innan du säljer in dig till företag. Du får ett certifikat när dina videos är godkända och kan sätta det på ditt CV.

Hur blir jag certifierad?
Du har "Certifiering" som en egen kurs på plattformen. Där beskriver vi att du ska skicka in dina två videos "Face to cam" och "Mix" till oss. Inom 2-3 veckor får du sen ett skriftligt svar av oss där vi ger feedback på dina videos. När du är godkänd får du ditt certifikat via mail. Om du inte har certifiering går det bra att köpa till här.

Video Poster Image

Jag får så dåligt ljud i mina videos. Vad gör jag för fel?
Troligtvis håller du mikrofonen (telefonen) för långt från munnen. Testa att hålla den närmare så blir det troligtvis bättre. En annan anledning kan vara att du befinner dig i ett rum som ekar eller på en plats där det finns andra omkringliggande ljud.

Vart vänder jag mig om jag fastnar eller har frågor om utbildningen?
I första hand kan du efter svar på din fråga här under "Vanliga frågor". Hittar du inget svar här så kan du gå in i Facebook-gruppen och ställa frågan där. Det går också bra att maila vår utbildningssupport på [email protected]

Jag förstår inte hur man klipper en ihop en video. Hur tar jag reda på det?
När det gäller tekniken så får du välja vilka appar och verktyg du vill jobba i och lära dig hur de fungerar. Vi gillar att klippa i InShot och Splice och om du tycker att det är svårt så rekommenderar vi att du antingen tittar på våra lektioner där vi visar hur man gör, eller — om du behöver fler instruktioner — tittar på Youtube. Det finns hur mycket som helst där om du behöver lära dig mer.